לא משנה מה תהיה השאלה, התשובה היא: לומדים את זה בחוץ!

זמן קריאה: 3.5 דקות
אנחנו מאמינים גדולים בלמידה חוץ־כיתתית. בכנס השנתי החמישי בנושא התמקדנו הפעם בחוסן, כי למידה כזו עשויה לשקם תחושות ביטחון, רווחה ושותפות, שכה נדרשות היום. שוחחנו על כך עם האיש האחראי אצלנו על תחום החינוך

WhatsApp Image 2024-07-14 at 12.34.16

דמיינו לעצמכם חבורות של מבוגרים מתרוצצים ומשחקים תחת העצים בגנים: גברים ונשים בונים באצטרובלים ובמקלות, מובילים זה את זה בעיניים עצומות, ואולי אף מפיקים קולות של חיות ומתַקשרים בדרכים מוזרות. אם במקרה שוטטתם בגני רמת הנדיב ביום שבו נערך הכנס הישראלי החמישי לחינוך חוץ – “בחוץ לומדים אחרת”, סביר להניח שזה מה שראיתם.

כמו רבים אחרים, גם אנחנו חושבים שהכיתה הכי טובה בעולם היא הטבע (שדה, חצר, חורשה או גינה קהילתית). הכול אפשר ללמוד בחוץ בצורה חווייתית: מדעים, היסטוריה, ובעיקר כישורי חיים ומיומנויות רגשיות וחברתיות. בחמש השנים האחרונות אנחנו יוזמים ומארחים כנס שנתי בנושא למידת חוץ, המהווה נקודת השיא של הפעילות והעשייה השוטפות שלנו בתחום. בכנס אנחנו מציעים לאנשי חינוך וסביבה ולכל מי שמתעניין, מגוון סדנאות והתנסויות שיהיו לעזר למעוניינים לכל מי שרוצה ללמד בחוץ השואפים ושואף להעשיר את ארגז הכלים שלהם.

המטרה היא לשתף בתכנים על האופן שבו ניתן לרתום את משאב הטבע ומרחבי החוץ לצורכי הוראה, למידה והתפתחות אישית, להתנסות ולהחליף רעיונות.

Quote

השנה, נוכח טראומת המלחמה, ההתמודדויות המאתגרות שילדים (וכולנו) ניצבים מולן, החלטנו לעסוק בכוח המרפא של הטבע

Quote
Firefly 20240714122609 (1)
מתוך סדנת הבובנאות

השנה, נוכח טראומת המלחמה, ההתמודדויות המאתגרות שילדים (וכולנו) ניצבים מולן וההחלטה לחבר את הכנס לנושא של ריפוי והחלמה – החלטנו בשיתוף עם ד”ר נירית לביא־אלון מצוות החינוך ברמת הנדיב ומיכל שדה מ”עץ הרעיונות“, החברות בצוות הכנס, לעסוק בכוח המרפא של הטבע. על רקע זה נערכו סדנאות שעסקו בפיתוח חוסן נפשי ובחיזוק תחושת הרווחה, ביניהן סדנת בובנאות בטבע שהדגימה כיצד דמויות מחומרי טבע משמשות אמצעי לתקשורת ולפליאה; קַשיבות (מיינדפולנס) בטבע כמקום המעמיק יכולת להיות בהקשבה, באמפתיה ובתמיכה; פיתוח חוסן ברוח השמאניזם ועוד. כמדי שנה, המנחים מעבירים את הסדנאות בהתנדבות, מתוך רצון לתרום מהידע והניסיון שלהם ומתוך אמונה שכדי להרחיב את הלמידה בחוץ יש להפיץ ידע, רעיונות וכלים ובעיקר לאפשר התנסויות ושיח בין עמיתים.

הטבע הוא הכיתה הכי טובה שיש

תחום למידת החוץ עבר שינויים רבים לאורך השנים, וכדי להבינו יותר ניהלנו שיחה עם גמא שפר, מנהל תחום החינוך ברמת הנדיב.

Quote

למידת חוץ היא חלק מתחום החינוך ברמת הנדיב מאז הקמתו לפני כ־25 שנה

Quote
20170220_113650

כמה זמן עוסקים בלמידה חוץ־כיתתית ברמת הנדיב?

“למידת חוץ היא חלק מתחום החינוך ברמת הנדיב מאז הקמתו לפני כ־25 שנה. מה שמשתנה עם השנים, הם הנסיבות וההקשרים למציאות ולצרכים החדשים שהיא מייצרת”.

ספר קצת על השינויים בלמידת חוץ במשך השנים.

“לפני כ־25 שנה דיברו על הרצון להוציא ילדים החוצה כדי להכיר את הטבע ולשמור עליו ובנוסף היה את ממד החקר. הגישה הזו קיימת עד היום בעיקר בתחום הוראת המדעים, וכך התלמיד מקבל ערך מוסף מהלמידה בטבע. בשנים האחרונות אנחנו מאמינים שהלמידה בחוץ היא משמעותית יותר בכל תחומי ההוראה, ושאפשר ללמוד בחוץ כל דבר. למעשה, לא משנה מה הנושא – התשובה היא ‘תלַמדוּ את זה בחוץ’.

בתקופת הקורונה הגדיר משרד החינוך את היציאה החוצה כ’פתרון לצרכים החברתיים והרגשיים של התלמידים’, ואנחנו וגורמים נוספים ראינו בכך הזדמנות ליישום. ערכנו השתלמויות שבהן לימדנו מורים איך לצאת החוצה וגם ייצרנו חומרי לימוד. לפני כשנתיים החליט משרד החינוך ששינויי האקלים הם נושא מרכזי.

Quote

בשנים האחרונות אנחנו מאמינים שהלמידה בחוץ היא משמעותית יותר בכל תחומי ההוראה(לא רק בהוראת מדעים), ושאפשר ללמוד בחוץ כל דבר

Quote

אמרנו שאפשר ללמוד את זה דרך מצגת, בכיתה ממוזגת ובדרכים שמרניות, ואפשר גם לצאת עם הילדים החוצה ולהבין מה זה אומר, להרגיש את זה פיזית ולראות בשטח. מאז 7.10 אנחנו עסוקים במלחמה, בטראומה, בחוסן ובאופן שבו הטבע יכול לעזור בהקשר הזה.

בחמש השנים האחרונות חל ברמת הנדיב שינוי בתפיסת לימודי החוץ ועברנו מעולם מדעי־אקדמי אל מרחב קצת יותר רך, משפה מוכוונת־חקר לשפה שמדברת על יציאה לטבע כדי לשהות בו, לקבל את הרגשות והערכים החיוביים שהוא מביא איתו ולשוטט בו ללא מטרה. הרכות הזו מאפשרת לנו להיות גמישים ולהתאים ללמידת החוץ כל פעם סיפור אחר”.

צוות אנשים מתחום החינוך, בכנס, יושבים על הדשא במעגל בגנים

מלבד הכנס יש עוד השתלמויות וסדנאות בתחום?

“כן. אחרי שהוחלט אצלנו שהשנה תהיה בסימן ריפוי והחלמה, יצרנו עבור צוותי חינוך כמה סדנאות לבחירה. יש סדנאות קוגניטיביות המתייחסות לטבע כמקום של התבוננות, פליאה והתחדשות, יש המתמקדות בכלי מסוים לפיתוח חוסן בטבע, כמו פוטותרפיה, ואחרות מתמקדות בשיח רגשי פתוח שמתאפשר במרחב של הטבע. אנחנו מציעים לצוותי חינוך מבתי ספר מהאזור לבוא אלינו למפגש של כשעתיים בנושאים אלה – להתמסר להנחיה, להתנתק מהעיסוק המקצועי, מהדף ומהעט ולחוות חוויה. אם החוויה חיובית והם רוצים לקבל עוד כלים, הם יודעים שנוכל להעשיר אותם. המשובים שקיבלנו טובים, הביקוש גבוה, ויש גם קהלים חוזרים”.

גם אם אינכם אנשי חינוך, אבל אתם סקרנים לדעת איך הטבע יכול לתמוך בנו, אתם מוזמנים להציץ בחוברת הכנס כאן , להרחיב את המחשבה ולקבל השראה. מידע נוסף על למידת חוץ תמצאו כאן. מוזמנים גם להצטרף לקהילה החינוכית לקידום הלמידה במרחבים טבעיים

 

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה