AL14_09_30_0836-aspect-ratio-x

השריפה ברמת הנדיב ב-1980

בחודש מאי 1980 פרצה שריפה מהלולים של מעיין צבי ושרפה חלקים ניכרים משטח פארק הטבע של היום

שריפה גדולה ביער
השריפה בכרמל 2010. צילום: ניר הר.

מסיבות טכניות שונות, לא נערך מיד לאחר השרפה רישום מדויק של היקף השטח שנשרף בפארק וכאשר התעורר עניין בנושא, בשנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת, התברר שאי אפשר להגדיר את האזורים השרופים רק על בסיס תצלומי אוויר כתוצאה מההתאוששות המהירה של הצומח.

בשנת 2000 נערך מחקר שדה בראשות החוקר ד”ר ז’אן-מארק דופור-דרור, במטרה למפות את היקף השטח שנשרף ואת השפעת השרפה על מבנה החורש המקומי עשרים שנים לאחר האירוע.

קביעת גבולות השטח השרוף נעשתה אחרי חיפוש בשדה אחרי שרידי גזעים שרופים של בר-זית בינוני שנשארו באתרם לאחר השריפה. האקלים היבש גרם לכך שהגזעים לא נרקבו מהר והם נשמרו בשטח גם כעבור 20 שנה.

המחקר בחן את הדינמיקה של כיסוי הצומח לאחר השריפה, במטרה לענות על השאלות הבאות:

מה הייתה תצורת הצומח לפני השריפה? באיזו מידה היא הייתה דומה לתצורת הצומח הנוכחית? מהו קצב התפתחות כיסוי הצומח מאז השריפה?

את תוצאות המיפוי ניתן לראות במפה להלן:

גבולות האזורים שנשרפו ברמת הנדיב ב-1980

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

הקמת השותפות לקיימות אזורית

בשנת 2015 ייסדה רמת הנדיב את “השותפות לקיימות אזורית” במטרה לשלב כוחות למען שיפור איכות החיים באזור. חמש רשויות שכנות, חברו אל רמת הנדיב כדי להתמודד יחד עם אתגרי השמירה על מרקמו הייחודי של המרחב הסובב את בקעת הנדיב ואת נחל תנינים.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

שביל האחוזה(אדום)

השביל עובר דרך אזור צפוף צמחייה טבעית ומגיע אל שרידיה של חורבת עקב, ווילה כפרית מהתקופה הביזנטית, הצופה אל הכרמל, לרכס הר אמיר, צפון השרון ולחוף הים התיכון.
אופי השביל: בינוני, מתאים לילדים מגיל 5–6
צבע סימון: לבן-אדום-לבן
אורך השביל: כ- 4 קילומטרים.
משך הטיול: בין שעתיים לשלוש.
עונות מומלצת: סתיו, חורף ואביב.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>